Baca posting terkini. Sila skrol ke bawah.

Imej dicelup dari Harakahdaily.net

Menunggu Posting Seterusnya

on Wednesday, May 27, 2009

Keratan kenyataan di bawah dipetik dari posting di bawah yang bertajuk Antara Ulama & Profesional Dalam Pas - Analisis 4.

"Pimpinan Pusat yang dimaksudkan ini dikatakan amat rapat dengan Anwar Ibrahim dan juga IRC. Apabila timbul ejekan dalam pelbagai blog mengenai “sibaju petak” yang dikatakan terlalu mengikut telunjuk Anwar Ibrahim, YB Dato’ Husam Musa timbul memberikan kenyataan akhbar, “berapa juta mereka yang berbaju petak-petak, bukan saya seorang!” Hairan juga, daripada beberapa juta orang yang berpakaian sebegitu, Husam seorang yang terasa......... Aneh juga!
  • Adakah beliau yang merupakan parasit kedua? Sama-sama kita tunggu...

13 comments:

Anonymous said...

Salam,
1. Kenapa Husam berselindung di belakang TGNA? Mengapa buat keputusan untuk bertanding Timbalan kaitkan dengan TGNA?
2. Heran, kenapa TGNA tidak buat kenyataan balas? Jika TGNA bebas dan tidak memihak, buatlah kenyataan yang jelas.
Amat dukacita dengan unsur pemimimpin tidak berpegang kepada syura, tidak taat keputusan jamaah, ikut telunjuk orang luar jamaah. Yang lain-lain sokong Husam di balakang tu lagi takut nak bersuara, cuma aktif menyocok dari belakang! Ahli Pas

Anonymous said...

Husam koya "bijok"

1. Pertemuan beliau dengan actor sex Chua Soi Lek dan KuLi adakah ianya benar2 mendapat restu presiden dan dewan harian pusat spt yang beliau nyatakan dalam blognya? jika dibenarkan sekalipun(ada maklumat mengatakan dia pergi jumpa atas kapasiti peribadi) adakah beliau berhak menceritakan hasil perjumpaan dengan actor sex itu kepada umum?? apakah yang beliau nak tonjolkan sebenarnya?? adakah beliau nak mengajar ust nasa bagaimana cara yang sebenar utk menjalinkan hubungan dengan pimpinan BN? pada aku tahap movement politik husam ni boleh di classkan spt cap ayam sahaja..kalau bahasa budak KL ialah POYO..bila perhatikan betul2 cara beliau berpolitik ni memang jahat yang teramat sangat..langsung tak nampak keikhlasan..tak pernah dalam sejarah PAS orang yang nak bertanding sesuatu jawatan buat press statement sambil menghina sahabat sejemaah , nampak sangat dia tergila pada jawatan..alasan yang diberikan untuk bertanding rasanya macam x munasabah la pulak, masih nak mainkan isu hubungan sulit PAS n UMNO..sedangkan beliau bertanding krn survival politik beliau di kelantan yang semakin hari semakin tergugat...wahai husam after muktamar nanti tunggulah nasib kamu...taubatlah husam...

Anonymous said...

Betul ke pembubaran dun Perak makin hampir? kalu ikut telahan BOMOH haji husam telah berkata "Pembubaran DUN Perak juga akan mengimbangkan langkah BN tidak meletakkan calon di Penanti. BN tidak gentar. Buktinya, BN bertindak berani membubarkan DUN Perak sedikit masa lagi dan BN berani menghadapi pilihanraya di Perak dan dengan itu, tidak menyertai Penanti adalah atas sebab prinsip semata-mata." statement ni dikeluarkan pada 19/5 dan hari ni dah 28/5...soalnya sekarang apa yang dimaksudkan dengan semakin hampir tuh?adakah husam juga mengamalkan budaya political gempaq atau bahasa mudah political kencing ala Anwar Ibrahim? tengok gaya mcm hebat sangat rupanya husam ni bodoh jer, tak la sebijok yang dijangkakan..apapun hati-hati dengan mamat political kencing ni..

pembuntu

Anonymous said...

salam,
sy bersependapat dgn tuan rumah. sy agak kecewa dgn Pas semenjak mengambil anwar ibrahim sbgi teman. tp malangnya luahan kekecewaan sy telah disalahtafsir oleh ahli keluarga sy sbgi tanda menyokong bn/umno.... :(

Anonymous said...

assalamualaikum wm wb.,
Siri tulisan berjela panjang ini amat bertepatan dengan pengalaman saya dalam IRC semasa saya di Sheffied dan kemudian berpindah ke Birmingham, UK tahun 90-an. Grand design HIS gagal sebenarnya. Pimpinan Ikhwan tidak bersetuju dgn kewujudan jamaah baru menyaingi PAS termasuk JIM! Sekarang, alhamdulillah saya telah aktif dalam PAS Kawasan. Usahlah masuk PAS kerana ingin menjadikannya sebagai satu platform lain untuk IRC atau JIK atau PKR. Begitu juga kepada "erdogans" drp kalangan profesional dlam PAS, ikutlah seperti profesional yang lain yang 100% ikhlas berjuang untuk Islam melalui PAS dan berikan 100% thiqah dan wala' kepada pimpinan dan akur kepada Majlis Syura Ulamak.
Jom.....kita bersihkan PAS drp anasir yang ingin memporak-perandakan barisan pimpinan sedia ada. Kita boleh! Ahli PAS komited

Anonymous said...

Mohon maaf Tuan,
Tuan seorang yang berpendidikan tinggi dibidang kepakaran tuan namun saya adalah seorang yang hanya berpengalaman sebagai operator perisikan selama hampir 35 tahun.

Untuk makluman tuan, ulama yang di sokong 100% thiqah dan wala itu dengan mudahnya di kuasai oleh organisasi perisikan. kepimpinan tuan ini telah dapat dikuasai, dibawa dan menemui PM beberapa kali sebelum PM sendiri maklumkan nya. Penggunaan teknik teknik dalam doktrin perisikan dengan mudah mengenalpasti kelemahan pemimpin tersebut dan mengekploitasikan nya. Saya sedih kerana kerjakerja tersebut di lakukan bagi memecahbelahkan PAS dan objektif nya telah tercapai. Saya merasakan lebih sedih apabila jemaah PAS berusha mempertahankan sesuatu yang mereka anggap tidak akan berlaku sebaliknya dalam kerja kerja perisikan semua cara akan digunakan, wang, harta, kuasa, wanita dan sex, ugutan. sekali telah termasuk perangkap organisasi perisikan tidak akan dapat berpatah balik lagi. Dalam beringat tuan akan terkena jua kerana mereka juga mahir sebgaimana tuan pakar di dalam bidang tuan. Saya melihat sendiri bagaimana kalangan kepimpinan ini sedang digunakan. Berwaspada pun apa guna nya.... Nasi dah jadi bubur. jangan biarkan kalangan kumpulan ini berseorangan atau dalam kumpulan mereka tetapi hendaklah sentiasa bersama jemaah bagi menghalang terus hubungan dengan organisasi tersebut.
Buat pemudah bicara, lihat kepada cara kehidupan mereka, adakah apa perubahan, rumah baru ke... kereta baru ke... perniagaan baru..... atau sebagainya kerana ianya merupakan indikasi dan petunjuk perubahan yang sedang mereka lalui. Wang bukan penghalang kepada organisasi perisikan dalam perlkasanaan misi mereka.

sembang haroki said...

apakah apa yang berlaku hari ini adalah akibat cinta kasih yang mendalam Allahyarham us fadhil nor kepada anwar ibrahim?. akumasih menunggu jawapan syar'i, mengapa perlu menyokong anwar semasa disingkirkan oleh mahathir. apakah kemasukan anwar kedalam ameno juga termasuk dalam grand design?

Abuzar said...

Salam

Ulamak merupakan insan yang istimewa yang disebut didalam alquran. Ulamak adalah orang yang dianugerahkan kelebihan ilmu & kefahaman yang tinggi mengenai bidangnya. Ulamak orang yamg miliki iman yang sahih & teguh, amalan yang lurus & solehin, akhlak yang mahmudah & muttaqin, fikiran yang ulul albab-fatanah-bijaksana, creative, innovative, strategist, visionary, futuristic, long term & high impacts, ... focusing to ALLah, Rasul, Islam & Ummah (ARIU) Mission. Ulamak ukhrawi.

Ulamk bukan mereka yang memperdagangkan ilmu dan hubbul dunia. Bukan juga ulamak su' @ ulamk dunia. Bukan juga ulamak yahudi (rahib yahudi)-"bersekongkol & bermesra dengan para ahli maksiat untuk dapatkan sedikit faedah duniawi". Ulamak bukan mereka yang pengecut/dayyus lari medan dakwah & jihad. Ulamak bukan mereka yang dijadikan orang suruhan @ pak turut orang jahil. ... dan lain2 yang tidak wajar baginya.

Watak2 impian "ulamak politik Islam yang kontemporari" dalam konteks Malaysia pada era 70han-sekarang adalah almarhun Ustaz Fadzil Nor dan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat ...

Yang lain tu masih lagi berada didalam kotak masing2 ... ada yang :
> hebat dari segi ilmu, tapi lemah dari segi siasah.
@ hebat Ilmu, tapi lemah syarahan/ bayan/ dakwah.
@ hebat ilmu & syarahan, tapi lemah ilmu tadbir siasah, organisasi & strategi.
@ hebat ilmu, tapi lemah muamalah & mu'asyarah-pergaulan sosial.
@ yang parah ... hebat ILMU, tapi lemah IMAN-lemah AKHLAK-lemah SIASAH!!!

Maka fikirlah yang terbaik untuk PAS! Gandingan mana yang perlu dimantapkan dalam organisasi PAS supaya lebih berkesan dan diredhai Allah? Ulamak sebagai murabbi ummah. Tetapi ulamak juga perlu mukmin2 yang taqwa dan yang ahli (mahir/profesional) dalam bidang2 yang berkaitan demi ARIU. Ulamak2 juga perlu para korporat, hartawan dan pengusaha2 yang jujur dan dermawan. Ulamak perlu pejuang2 setia, strategis dan gigih untuk Islam.

Ulamak tak perlu mereka yang gemar sebagai pembodek, pengampu, pendendam, penghasut, penfitnah, pengacau, opportunist, hypocrite dan lain2 yang menjurus kepada nafsu ammarah dan habuan duniawi ...... mereka jenis ini akan merosakkan jemaah PAS dan misi Islam!

Kualiti barisan kepimpanan PAS sedang dinilai oleh seluruh rakyat serta Allah SWT.

Bagi mereka yang kurang berkualiti berlumba2 untuk memegang kuasa / jawatan dengan membelakangkan mereka yang lebih baik, apakah itu tindakan yang wajar untuk jemaah & Islam?

Fikir2kanlah, ... wallahu alam.

Anonymous said...

Takrif Ulama ialah seorang individu yg mendalami ilmu agama , dengan menpelajari segala cabang ilmu Islam ( bahasa arab - sepuluh bahagian , ilmu feqah , tafsir ,ulum tafsir , hadis , mustalah hadis , maqasid syariah , usul fiqh , qawaid fiqhiah ) melalui ulama yg muktabar dan di ijahkan oleh mereka , ataupon di iktitiraf oleh ulama2 muktabar bahwasanya dia telah mencapai darjat ulama , dan beramal dengan ilmunya - sila rujuk muqaddimah kitab majmuk karangan imam nawawi , adapon yg lebih drpd tu hanyalah satu usaha yg sia2 untuk mencari insan yg sempurna ,

kita hanya memerlukan pemimpin yang boleh menunjukkan kpd kita apa yg di redhoi oleh Allah Ta'ala , dan tidak ada yg lebih mengetahui apa yg di redhoi oleh Allah kecuali utusan2Nya , dan ilmu itu di warisi oleh pewaris2 terpilih yg Allah pilih untuk di simpan ilmu agamaNya di dalam dada2 mereka , sabda nabi maksudnya " sesiapa yg Allah mahu di berikan kpdnya kebaikan , maka Allah akan memahamkan dia akan agama Islam ...." hadis riwayat Bukhari,

Dan hakikat yg x boleh di nafikan lagi adalah : Pemimpin kita hanya dari kalangan Ulama , kemudian di bantu oleh semua MUSLIM IKHLAS yg mahir dalam bidang masing2 dan tidak memandang lekeh akan pengkhususan individu lain dan tidak mencampuri urusan pemimpin dan menyedari tahap ilmunya berkenaan dengan syariah lalu selalu merujuk kepada yg berkenaan .

kita bukannya nak membina sebuah bangunan yg canggih , yg memerlukan pimpinan jurutera2 yg sangat mahir dalam bidang masing2 lagi ikhlas,( kalaulah kita nak membina dunia yg hebat lebih baik kita import pemimpin dari barat , us contohnya untuk memimpin kita , atau ishtiharkan saja malaysia nie wilayah amerika )

TETAPI kita nak membina Empayar Islam , nak mengeluarkan manusia dari penyembahan selain kpd Allah kepada Allah sahaja , dan membebaskan manusia dari kesempitan dunia kepada keluasan Akhirat , dan daripada kezaliman agama2 kepada keadilan Islam , dan inilah kerja Nabi2 dan diteruskan oleh Nabi Terakhir S.A.W , kemudian di teruskan oleh para sahabat2 R.A yg dipimpin oleh kalangan ulamak sahabat , kemudian para Tabien dan seterusnya ......

memimpin manusia adalah kerja Nabi2 dan pewarisnya maka celakalah org2 yang cuba nak merebut atau merampas jawatan tersebut daripada yg berhak ,

kita hanya ada satu timbangan iaitu Alquran dan Sunnah , dan org yg paling amanah dan layak menimbang isu2, masalah semasa , dengan timbangan yg paling adil adalah org2 yg memahami Alquran dan Sunnah , dan tidak lain dan tidak bukan mereka itu adalah pewaris nabi2 .

Pemimpin saya adalah ulamak , saya sebagai seorang profesional akan berusaha bersungguh2 memberi sumbangan kepada kepimpinan ulamak, saya tidak mahu menjadi profesional yg merasakan mereka layak duduk sebangku dengan pewaris nabi2 , malunya saya kalau saya berebut2 , merampas atau merasakan saya di perlukan oleh pewaris nabi2 , bahkan saya yg memerlukan mereka , mereka yg mngajar saya ertinya sebuah kehidupan , keikhlasan dan kewajipan ,,,,

Anonymous said...

Perhatikan petikan ini,
kita bukannya nak membina sebuah bangunan yg canggih , yg memerlukan pimpinan jurutera2 yg sangat mahir dalam bidang masing2 lagi ikhlas,( kalaulah kita nak membina dunia yg hebat lebih baik kita import pemimpin dari barat , us contohnya untuk memimpin kita , atau ishtiharkan saja malaysia nie wilayah amerika )

Apakah mimpi ngeri yang bakal di hadapi oleh masyarakat yang bakal mempunyai pemikiran seperti diatas. jangan baca kitab yang kita suka sahaja, bagaimana dengan tuntutan belajar ilmu ini sehinggakan dikehendaki ditinggalkan sebilangan untuk terus belajar bukan alquran sahaja tetapi jua di sebut ilmu Alam bukan geografi tetapi ilmu alam dan setengah keluar ke medan perang jihad di zaman rasulallah.

Telah terbukti, apabila disebut tentang harta dan wang ringgit lihatlah kepada semua ulama yang tuan katakan. Perhatikan cara hidup mereka, rumah mereka, harta benda mereka, anak pinak mereka dan keseluruhan kehidupan mereka. kalau benar bagai dikata sudah tentu malu memandang, kelu lidah berkata kepada ulama yang benar benar hebat dunia akhiratnya.

Anonymous said...

mimpi ngeri apa ? kehidupan rasulullah camana ?? cammana kehidupan sahabat2 baginda ? nak hidup senang tunggu akhirat la saudara , pastikan dunia saudara utk akhirat nuuuuuu , kalau dah terjamin dunia saudara utk akhirat , barulah bina bangunan yg best2, yg canggih2

ulamak dunia ? cari la ulamak akhirat , bukannya pi cari profesional khianat , bukan susah pon , nie semua alasan nak menolak kepimpinan ulamak yg dituntut oleh islam , alasan dan alasan setrusnya alasan , saudara ngaji la dalam2 ilmu agama , kami nak lantik saudara nanti , apa susah ,,,

Anonymous said...

Nak tanya je.... nasarudin tantawi tu balik dari mesir dapat ijazah ke?

sembang haroki said...

dari aspek fiqh addahwah, komen husam selepas tertewa untuk jawatan timbalan presiden sebagaimana disiarkan oleh http://muktamar55.pas.org.my/ dibawaj tajuk :Husam tidak kecewa mahu PAS ganti BN pimpin negara, adalah amat bahaya. wakil kelantan yang berucap dalam muktamar juga membawa mesej yang jelas tentang pemikiran husam yang bagi ambe adalah pemikiran TGNA, tanpa menjelaskan hujah syarak.

komen husam,"Menurut beliau, beberapa orang pimpinan yang menang turut mempunyai pandangan politik yang selari dengan beliau."

Ini menunjukkan parasit tetap ada dalam jawatan kuasa agong pas...
beliau berkata lagi " Ketika ditanya oleh wartawan tentang apa yang akan beliau lakukan selepas ini, beliau berkata akan terus membantu di dalam membina parti dengan idea-idea beliau."

Ini menunjukkan husam akn terus bekerja mengikut idea2 beliau walaupun bercanggah dengan keputusan jamaah PAS,

pandangan ambe: ahli majlis syura ulama perlu bijaksana memastikan TGNA berhenti dari jadi almursyid al'am! dia lah punca segalanya!!!!!

Post a Comment